2009-05-14 00:00:00 Predškolci ne moraju znati čitati i pisati Logopedica Ivana Ganjto odgovara na dvojbe roditelja
Polazak u osnovnu školu novo je i pomalo stresno razdoblje odrastanja. Dijete se tada prvi put suočava s konkretnijim zahtjevima društva, a je li ono spremno za njih, procjenjuju stručnjaci na temelju djetetove tjelesne i emocionalno-socijalne spremnosti. No, roditeljima je najveća dvojba treba li njihovo dijete krenuti u prvi razred sa znanjem čitanja i pisanja. - U prvi razred upisuju se djeca koja se nalaze na različitom stupnju razvoja tehnike čitanja. Predčitalačke vještine počinju se razvijati od djetetova rođenja. Zbog toga je nužno pružiti djetetu poticajno okruženje u kojem će roditelj svojim ponašanjem biti uzor, model ponašanja. Uz redovno čitanje roditelja djeci doći će do razvoja predčitalačkih vještina - kaže nam Ivana Filipović-Grčić, logopedica OŠ “Kamen-Šine”. Naglašava kako je vrlo važno da roditelj ne „podučava“ dijete čitanju. Samo podučavanje treba prepustiti učiteljima u školi. Kroz svakodnevne aktivnosti, igre, komunikaciju, dijete će spontano početi razvijati predčitalačke vještine. Svako dijete razvija se svojim tempom, tako da je vrlo važno da roditelji prate interese svoga djeteta te da zadovolje njegovu znatiželju za pisanim materijalom. - Danas mali broj djece svoje slobodno vrijeme provodi čitajući knjige. Umjesto s knjigom u ruci, djeca više vole provoditi vrijeme u društvu kompjutora. Postoji više razloga koji mogu objasniti tu pojavu. Djeca ili imaju teškoće u čitanju, odnosno usvajanju čitanja ili im se nude neprimjereno teški tekstovi za njihovu dob ili se radi o njima nezanimljivim tekstovima. Odbojnost je veća s roditeljskim pritiskom - upozorava logopedica. Dijete koje je kroz igru s roditeljima i međusobnu komunikaciju usvojilo predčitalačke vještine, ako i nije usvojilo tehniku čitanja, polaskom u osnovnu školu lako će usvojiti vještinu čitanja i razumijevanja pročitane poruke. Iznimka su djeca kod koje dolazi do pojave teškoća u čitanju, a u tom slučaju nužno je potražiti pomoć logopeda. Također, važnu ulogu u pripremi djece za školu igraju vrtići u kojima djeca stječu određene navike, usvajaju obveze i uče se ponašanju u grupi vršnjaka. Prije polaska u školu dijete bi trebalo znati kako se drži knjiga, da tekst ide slijeva nadesno i odozgo nadolje, te znati okretati listove, da se tekst sastoji od rečenica, rečenice od riječi, a riječi od glasova. Dijete treba shvatiti da tekst nosi neku poruku te prepoznati tu poruku u tekstu. Treba prepoznati glasove u riječi, usvojiti glasovnu analizu i sintezu (znati rastaviti i sastaviti riječ na glasove), upoznati slova abecede, te pročitati i napisati vlastito ime i prezime. Prijedlozi za razvoj koncentracije, rječnika i grafomotorikeNa kartice u bojama nacrtajte velika tiskana slova. promiješajte ih i dajte da izvuče jednu. Na glas imenujte izvučeno slovo i zadajte djetetu da se prisjeti što više riječi koje počinju na to slovo. Predložite i vi neke jednostavne riječi. Izrecite jednu riječ (primjerice “tata”, a dijete nek kaže koje je glasove čulo („t-a-t-a“). Igru možete igrati i u suprotnom smjeru, temeljem glasova dijete pokušava pogoditi koja je to riječ. Savjeti za roditelje•• Ne plašite dijete školom. |
Osnovna škola Kamen - Šine Split |